OECD zveřejnilo dne 15. 2. 2016 analýzu s názvem Low-Performing Students: Why They Fall Behind and How to Help Them Succeed . Celá analýza je zveřejněna ZDE.
Níže jsou uvedená některá zjištění o České republice a doporučení ke snížení počtu neúspěšných žáků, které jsou v analýze zveřejněny.
Dobrou zprávou je, že se Česká republika v počtu neúspěšných žáků v PISA testech umístila nad průměrem zemí OECD.
Zpráva hodnotí míru vlivu faktorů zvyšujících riziko neúspěchu v PISA testech i celkovou školní neúspěšnost, kterými jsou například socio-ekonomický status rodiny, absence předškolního vzdělávání, výchova rodičem samoživitelem, druh sídla či opakování ročníku v jednotlivých zemích zahrnutých do šetření PISA.
Z šetření dále vyplynulo, že v České republice na rozdíl od většiny zemí OECD více neúspěšných žáků pochází z městských škol. Absence předškolního vzdělávání je v ČR v porovnání s ostatními zeměmi OECD průměrným prediktorem neúspěšnosti v matematických testech PISA. Naopak opakování ročníku je v ČR silně spojeno s neúspěšnosti v matematice.
Zpracovaný přehled dat týkajících se České republiky najdete ZDE.
Doporučení k eliminaci rizika neúspěchu ve vzdělávání formulované na základě analýzy dat a přístupu v zemích s nejlepšími výsledky v testech PISA:
- Včasná identifikace žáků ohrožených neúspěchem a poskytování cílené a intenzivní podpory jim i jejich rodinám (opatření zavedl např. Singapore, s dětmi s identifikovaným rizikem školní neúspěšnosti na začátku i v průběhu školní docházky pracuje proškolený pedagog 4 x až 8 x týdně)
- Zapojování rodičů a místních komunit do vzdělávacího procesu
- Vytváření vzdělávacího prostředí, které klade na žáky vysoké nároky a zároveň jim poskytuje podporu
- Snižování nerovností v přístupu k rané péči a předškolnímu vzdělávání
- Omezení dělení dětí do škol či skupin podle výkonnosti či příslušnosti k určité skupině
Zdroj : OECD (2016), Low-Performing Students: Why They Fall Behind and How to Help Them Succeed, PISA,OECD Publishing, Paris, http://dx.doi.org/10.1787/9789264250246-en.