ČOSIV
Menu
  • domů
  • |
  • O nás
    • O nás
    • Odborná spolupráce
    • Výroční zprávy
    • Napsali o nás
    • FAQ
  • |
  • Dokumenty
    • Pro školy
    • Pro rodiče
    • Pro zřizovatele
    • Vše
    • Archiv
  • |
  • Inspiromat
  • |
  • Projekty
    • Práce s dětmi s problémovým chováním (Fondy EHP a Norska)
    • Práce s dětmi s problémovým chováním – aktuality (Fondy EHP a Norska)
    • PBIS Pozitivní podpora chování žáků (Active Citizens Fund)
    • Projekt Active Citizens Fund – aktuality
    • Socio-emoční učení RRRR
    • Socio-emoční učení – aktuality
    • PorT – Institut trauma respektujícího přístupu
    • Projekt Signály
  • |
  • Kurzy a školení
    • Aktuální nabídka školení
    • Zotavení z koronavirové krize
    • Kurzy na klíč a konzultace
    • Lektoři
    • Všeobecné obchodní podmínky ČOSIV, z.s.
    • Všeobecné obchodní podmínky Akademie ČOSIV s.r.o.
  • |
  • Ukrajina
  • |
  • Kariéra
  • |
  • Kontakt
  •  

PorT – Institut trauma respektujícího přístupu

domů / PorT – Institut trauma respektujícího přístupu

 

 

PorT – Institut trauma respektujícího přístupu

 

Vytváříme podmínky pro to, aby dětem s traumatickými zkušenostmi byla ve školách a dalších institucích poskytována podpora napomáhající zmírňování důsledků traumatu, aby mohly naplno rozvíjet svůj potenciál a prožít spokojený život. Proto jsme založili Institutu trauma respektujícího přístupu PorT – Porozumění traumatu.

 

Negativní zkušenosti, které dítě zažije v dětství, mohou mít zásadní dopad na jeho zdraví a prospívání po celý zbytek života. Ve škole se jejich dopady nejčastěji projevují problémy v učení a chování. V pozdějším věku často vedou k užívání návykových látek, problémům ve vztazích a fungování v zaměstnání. Negativní zkušenosti mohou mít různé příčiny, spojuje je působení toxického (traumatického) stresu, který ovlivňuje fungování a v některých případech i celkový vývoj mozku dítěte. Důsledkem jeho působení je, mimo jiné, zcitlivění systému reakce na stres, kdy i malé dávky stresu, kterým je dítě později vystaveno, způsobují silnou reakci značně komplikující běžné fungování. Negativní zkušenosti mohou být jednorázové (např. účast v dopravní nehodě, svědectví náhlého úmrtí blízké osoby, napadení cizí osobou) nebo dlouhodobé (fyzické nebo psychické týrání, násilí mezi rodiči, zanedbávání nebo válka). U dětí, které byly negativním zkušenostem vystaveny dlouhodobě, pozorujeme oslabení kognitivních, emočních a sociálních dovedností a častější zdravotní obtíže v pozdějším věku. Bylo prokázáno, že lidé, kteří byli v dětství vystaveni toxickému stresu, jsou náchylnější ke kardiovaskulárním onemocněním, cukrovce, obezitě a závažným obtížím v duševním zdraví. Je u nich také desetkrát vyšší riziko sebevraždy.

 

Hlavním cílem činnosti Institutu trauma respektujícího přístupu PorT je pomoci pedagogickým a sociálním pracovníkům porozumět potřebám dětí s traumatickými zkušenostmi a poskytnout jim vhodnou podporu, která napomůže zmírňování důsledků traumatu. Uplatňování trauma respektujícího přístupu ve školách a dalších institucích, kde děti tráví svůj čas mimo rodinu, je významnou součástí léčby traumatu. Poskytuje dětem zkušenosti, které souhrnně označujeme jako protektivní faktory – jedná se o zážitky, které kontinuálně přispívají k naplňování základních potřeb dětí, zejména potřeby bezpečí a přijetí. Opakované zkušenosti potvrzující dítěti skutečnost, že svět je bezpečné místo, kde na něm druhým záleží, jsou pro překonání důsledků traumatu naprosto zásadní. Trauma respektující přístup má zároveň pozitivní vliv i na ty, kteří jej uplatňují. Pomáhá snižovat četnost situací, kdy se děti projevují náročným chováním, které negativně ovlivňuje či znemožňuje práci s nimi. Pozitivně přispívá i ke zvládání vlastního stresu a celkovému wellbeingu profesionálů pracujících s dětmi.

 

Neméně důležitým cílem PorT je podpora multidisciplinární spolupráce mezi odborníky ve vzdělávání, sociálních a zdravotních službách zaměřená na včasnou identifikaci a podporu ohrožených dětí.

Kolik dětí je dlouhodobě vystaveno negativním zkušenostem?

Shrnutí ACE studie:

Znepokojivá zjištění v oblasti výskytu negativních zkušeností v dětství a jejich dopadu na kvalitu života člověka přinesla průlomová studie ACE (Adverse Childhood Experiences), publikovaná v roce 1998 Centrem pro kontrolu a prevenci nemocí (Felitti et al., 1998). Obdobná studie byla v roce 2017 realizována i v ČR (Velemínský et al., 2017).

 

ACE Study se primárně snažila odpovědět na otázku, jaký vliv má špatné zacházení a život v disfunkčním rodinném prostředí v dětství na výskyt rizikového chování, nemocnost a předčasné úmrtí v dospělosti. Konkrétně sledovala vliv následujících negativních zkušeností v dětském věku:

 

Nevhodné zacházení Disfunkční rodinné prostředí
psychické týrání užívání návykových látek v rodině
fyzické týrání duševní onemocnění v rodině
sexuální zneužívání násilí vůči matce
  kriminální chování členů domácnosti
V české verzi byly negativní zkušenosti rozšířeny o emocionální týrání jakožto jednu z forem nevhodného zacházení s dítětem a k faktorům disfunkčního rodinného prostředí byl doplněn pokus o sebevraždu člena rodiny a rozvod nebo odloučení rodičů.

 

Závěry studie jednoznačně potvrdily souvislost mezi sledovanými negativními zkušenostmi v dětství a pozdějším rizikovým chováním, vyšší nemocností, chronickými zdravotními obtížemi i předčasným úmrtím v dospělosti. Zároveň ze studie vyplývá, že dopad negativních zkušeností je kumulativní, tedy že s rostoucím počtem typů negativních zkušeností stoupá riziko negativních jevů – kouření, alkoholismu, užívání drog, nedostatku fyzické činnosti, zdravotních potíží fyzického i duševního charakteru, včetně závažné obezity, srdečních onemocnění, cukrovky, klinických depresí i pokusů o sebevraždu.

 

 


 

 

Dalším velmi alarmujícím zjištěním byl překvapivě vysoký výskyt negativních zkušeností v dětství v populaci. Původní šetření z roku 1998 odhalilo, že jen 36 % dotazovaných nezažilo ani jeden ze sledovaných jevů, 12,5% respondentů uvedlo prožití dokonce 4 a více negativních zkušeností v dětství. V šetření provedeném v České republice pak jeden a více typů negativních zkušeností uvedlo 62 % respondentů, 4 a více typů 10 % respondentů. České studie se přitom účastnili výhradně vysokoškolští studenti a lze tedy předpokládat, že pro reprezentativní vzorek společnosti by byl jejich výskyt ještě vyšší.

 

 


 

 

Přepočítáme-li pak zjištěná data na běžnou školní třídu o 25 žácích, zjistíme, že v průměru se pouze 9 dětí této třídy se do 18 let věku nesetká s žádnou z kategorií negativních zkušeností.

 

 


 

 

Je zřejmé, že vystavení negativním zkušenostem není záležitostí zanedbatelného počtu dětí, ale naopak se významně dotýká většiny z nich.

 

Z výzkumu UNICEF, Mladé hlasy 2021: DĚTI a RODINA vyplývá, že hádky a křik v rodině zažívá polovina dotazovaných dětí. Fyzické násilí v rodině zmínilo 9 % dětských respondentů. Mezi těmi, které jsou vystaveny násilnému chování, výrazně převládaly děti z rodin s nižšími příjmy a z rodin se třemi a více dětmi. Fyzické násilí, jako řešení situace, odsuzují více než tři čtvrtiny dětí. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) i Ministerstva zdravotnictví je i svědectví domácího násilí považována za psychické týrání dětí.

 

Z šetření PISA 2015 a 2018 vyplývá, že se šikanou ve škole se setkává 30 % českých dětí.

 

V kontextu posledních let poznamenaných globální pandemií, s ní souvisejícími restrikcemi a následně vypuknutím válečného konfliktu na Ukrajině lze očekávat, že se počty dětí prožívajících potenciálně traumatizující zkušenosti ještě zvýší. S vědomím nepříznivého dopadu toxického stresu způsobeného těmito zkušenostmi je nezbytné přijímat preventivní opatření a poskytovat nástroje podpory ohroženým dětem na systémové úrovni.

Činnost PorT

V průběhu dvou let vytvoříme vzdělávací program pro pracovníky ve školství a sociálních službách zaměřený na uplatňování trauma respektujícího přístupu v každodenní práci s dětmi. Proškolíme desítky lektorů tak, aby šíření vhodných přístupů k dětem s negativními zkušenostmi mělo co největší dopad a bylo dostupné ve všech krajích ČR. Vzdělávání bude zaměřeno zejména na nácvik konkrétních postupů a technik, které pomáhají předcházet eskalaci stresové reakce dítěte i vhodná řešení náročných situací v interakci s ním. Současně bude zaměřeno na osvojení vhodných přístupů k rozvoji oslabených sociálních a emočních dovedností, zejména podporu seberegulace. Součástí činnosti bude také vytváření informačních materiálů a poskytování poradenství zaměřené na podporu traumatizovaných dětí a obětí domácího násilí. Vzdělávací program i navazující informační materiály budou prostřednictvím našich partnerů šířeny v dalších zemích V4 – Polsku, Slovensku a Maďarsku.
Činnost institut zajišťuje Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání ve spolupráci s organizací Rosa – centrum pro ženy.

Co je trauma respektující přístup?

V trauma respektujícím přístupu jsou uplatňovány principy bezpečí, vzájemné důvěry, podpory sounáležitosti a úcty k jedinečnosti každého člověka.
Základem trauma respektujícího přístupu v práci s dětmi a dospívajícími jsou následující 4 pilíře:

 

  1. uvědomění vysoké prevalence traumatizujících zkušeností v dětství a porozumění jejich dopadům na chování a prožívání dětí a dospívajících
  2. rozpoznání symptomů traumatu a identifikace znaků ohrožení dětí a dospívajících
  3. zavedení principů trauma respektujícího přístupu a rozvoj schopností a dovedností osob pečujících o děti a dospívající
  4. Předcházení retraumatizaci
Tyto pilíře vydefinovala americká organizace SAMSHA a závěry své práce publikovala v roce 2014.

 

Více informací o projektu:

Název projektu: Early detection, prevention and intervention of domestic violence involving children and young people through establishing the Institute for Trauma Informed Education and Care

Program financování: Program Občané, rovnost, práva a hodnoty (Citizens, Equality, Rights and Values Programme, CERV), EU

Číslo projektu: 101049728

Termín realizace projektu: od 1. 4. 2022 do 31. 3. 2024, 2 roky

Koordinátorka projektu: Mgr. Leona Pejcharová, leona.pejcharova@cosiv.cz

 




Funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union. Neither the European Union nor the granting authority can be held responsible for them.


Nejnovější příspěvky

  • Třídní PBIS Hradec Králové: Pozitivní podpora chování a předcházení konfliktům ve třídě
  • Školení pro lektory preventivního programu Blízké vztahy bez násilí – Hradec Králové
  • Webinář: Blízké vztahy bez násilí (školení pro lektory preventivního programu)
  • Zveme Vás na mezinárodní konferenci – Trauma respektující přístup jako klíč k podpůrnému prostředí ve škole
  • Školení pro lektory preventivního programu Blízké vztahy bez násilí – Praha

Štítky

akce Albatros analýza Aspergerův syndrom autismus eduzměna first book infografiky inkluze jak je to s inkluzivním vzděláváním doopravdy lektor materiály mateřská škola metodická doporučení metodické materiály metodiky novela ŠZ náročné chování podpora inkluze poradenská zařízení positive behaviour support projekt pro rodiče pro učitele pro zřizovatele pro ředitele pro školy publikace rozhovor sociální spravedlnost spolupráce studie studijní stáž TZ video Webinář workcoffee workshop zahraniční inspirace zdroje zápisy Česká školní inspekce ČNFB časopis článek

Archivy

Jazyk

  • Čeština
  • English

admin

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

ČOSIV

  • info@cosiv.cz
  • www.cosiv.cz

IČO: 22891706
č.ú.: 249121131/0300

odběr novinek

Sledujte nás

@2020 Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání, z.s.