pro školy

domů / pro školy

Informace k zápisu do základních škol – díl druhý

Informace k zápisu do základních škol – díl druhý

V tomto textu se zaměříme na informace o možnostech přípravy na školní docházku, které by se měl zákonný zástupce u zápisu dozvědět. Jak jsme již uvedli v prvním dílu Informací k zápisu do ZŠ, musí pověřený učitel nebo ředitel školy v průběhu zápisu zákonného zástupce prokazatelně informovat o tom, v jakých oblastech a prostřednictvím jakých činností lze podpořit rozvoj dítěte v období do zahájení školní docházky. Konkrétní rozsah a obsah těchto informací není legislativně stanoven, je však doporučeno vyjít ze dvou oficiálních zdrojů popisujících očekávané schopnosti a dovednosti předškoláků. Prvním z nich je Desatero pro rodiče dětí předškolního věku a druhým Konkretizované očekávané výstupy Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV). Oba dokumenty popisují, jaké konkrétní schopnosti a dovednosti by mělo dítě na počátku docházky do základní školy ovládat. Jejich osvojení je žádoucí u dětí průběžně podporovat vhodnými činnostmi, pokud možno takovými, které jsou pro dítě přirozené a zábavné. (Pokračování textu…)

Informace k zápisům do základních škol – díl první

Informace k zápisům do základních škol – díl první

V tomto týdnu začaly zápisy do základních škol, které školy budou moci organizovat až do 30. dubna. První změnou oproti předchozím letům je tedy samotný termín zápisu, který se posunul o několik měsíců. Nově je v novele vyhlášky č.  48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky blíže popsán postup základní školy v průběhu zápisu. Zápis se skládá z formální části, kdy zákonný zástupce dítěte požádá o zápis a předá vyplněnou žádost o přijetí ke vzdělávání v dané škole. K zápisu třeba přinést vlastní občanský průkaz a rodný list dítěte. Některé školy požadují i kartu pojištěnce zdravotní pojišťovny. (Pokračování textu…)

Říkej si a hraj – publikace

Říkej si a hraj – publikace

Metodická příručka pro rodiče, logopedy a učitelky v MŠ. Rodičům dětí předškolního věku pomůže odhalit výslovnostní potíže a předcházet jim, a to jak rodičům dětí bezproblémových, tak těm s dispozicemi k rozvoji závažnějších vad výslovnosti. (Pokračování textu…)

Poradenská činnost učitele v mateřské škole – publikace

Poradenská činnost učitele v mateřské škole – publikace

Pedagogické poradenství je proces, který vyžaduje zodpovědnou a spolehlivou práci poradce podle profesních i etických pravidel a postupů. (Pokračování textu…)

Doporučení veřejné ochránkyně práv k rovnému přístupu k povinné školní docházce

Doporučení veřejné ochránkyně práv k rovnému přístupu k povinné školní docházce

Sdílíme aktualizované doporučení  veřejné ochránkyně práv k rovnému přístupu k povinné školní docházce, které je určeno ředitelkám a ředitelům základních škol, krajským úřadům, České školní inspekci, představitelům samospráv a široké veřejnosti (zejména rodičům budoucích prvňáčků) a informační leták pro rodiče. (Pokračování textu…)

Podpůrná opatření – výčet, členění, příklady

– vyhláška omezuje výčet podpůrných opatření (PO), který je možný doporučit pro vzdělávání ve školách zřízených podle § 16 odst. 9 zákona následovně: (Pokračování textu…)

Poruchy autistického spektra – publikace

Poruchy autistického spektra – publikace

Publikace přináší komplexní pohled na jednu ze závažných dětských vývojových poruch, jejíž dopad se promítá zejména do oblasti sociálních interakcí, vztahů a komunikace. K popisovaným poruchám autistického spektra řadíme především dětský autismus, atypický autismus a Aspergerův syndrom. Mezi pojednávaná témata patří například raná diagnostika v praxi, diferenciální diagnostika z pohledu psychologa, vzdělávání a terapie, rodinná problematika, prognóza, specifika vývojové trajektorie poruchy, školní a sociální problematika. Výklad je doplněn množstvím kazuistik, ukázkami dětských kreseb a fotografiemi z autorčina bohatého archivu. (Pokračování textu…)

HEZKY ČESKY – nová metodika pro výuku žáků-cizinců

HEZKY ČESKY – nová metodika pro výuku žáků-cizinců

Národní institut dalšího vzdělávání (NIDV) vydal soubor materiálů na podporu výuky českého jazyka pro cizince na úrovni začátečník. Metodika obsahuje pracovní listy s tematicky uspořádanými lekcemi a metodické pokyny – HEZKY ČESKY – autorkou metodiky je Jana Táborková.

Metodika ke stažení ZDE.

 

Inkluzivní pedagogika – publikace

Inkluzivní pedagogika – publikace

Publikace přináší aktualizovaný a doplněný náhled na inkluzivní pedagogiku v souvislosti se změnami a novinkami ve školské legislativě. Kniha přináší reflexi legislativních změn za poslední roky, zohledňuje výsledky výzkumů a dosavadní zkušenosti, dále přináší vymezení inkluzivní pedagogiky a jejího paradigmatu, pojednává o inkluzivní didaktice a dalších oblastech. (Pokračování textu…)

Formativní hodnocení ve výuce – publikace

Formativní hodnocení ve výuce – publikace

Publikace se zabývá formativním hodnocením ve škole. Jedná se o kvalitativní hodnocení, jehož účelem je přinést žákům užitečnou informaci o jejich aktuálním stavu vědomostí a dovednostní s cílem zlepšit jejich výsledky a naučit žáky přijímat hodnocení jako přirozenou součást života. (Pokračování textu…)

Řízení inkluze ve škole – dostupná publikace

Řízení inkluze ve škole – dostupná publikace

Řízení inkluze ve škole – Bohumíra Lazarová, Lenka Hloušková, Kateřina Trnková, Milan Pol, Josef Lukas

Publikace se věnuje tématu řízení inkluzivního vzdělávání v českých školách. První část obsahuje analýzu mezinárodního a českého politického diskurzu týkajícího se realizace inkluze ve vzdělávání v posledních dvaceti letech. Druhá část publikace se pak zaměřuje na témata spojená s řízením inkluzivního vzdělávání a ústí v analýzu výsledků vícečetné případové studie řízení inkluzivního vzdělávání v českých základních školách.

Strategický management inkluzivní školy – dostupná publikace

Strategický management inkluzivní školy – dostupná publikace

Vést školu není jednoduché, a jak navíc zvládnout všechny změny, které se na vedení a celé pedagogické sbory valí v souvislosti s novelou školského zákona? Liga lidských práv vydala metodiku, která přináší praktické znalosti a dovednosti z oblasti strategického managementu a inkluzivní pedagogiky, které povedou k posílení manažerského i pedagogického vědomí vedení škol.

METODIKA

Mateřské školy – co přinese novela školského zákona v praxi?

Přehled relevantních informací pro MŠ

(Pokračování textu…)

Základní školy – co přinese novela školského zákona v praxi?

Přehled relevantních informací pro ZŠ

(Pokračování textu…)

Střední školy – co přinese novela školského zákona v praxi?

Přehled relevantních informací pro SŠ

(Pokračování textu…)

Co (ne)mění systém podpůrných opatření od září 2016

pdf

Zpráva OECD: žáci, kteří dosahovali nejnižších výsledků v šetření PISA (2012)

Celá zpráva je k dispozici ZDE

Informační zdroje k inkluzi

Objektivní informace pro přehled o nových změnách:

Pro získání informací o problematice úpravy očekávaných výstupů ze vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením doporučujeme prostudování pracovní verze upraveného Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, který je zveřejněn ZDE.

Vyhlášku 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných upravující nová pravidla pro poskytování podpůrných opatření ve školách naleznete např. ZDE.

Informace o tom, kde a jakou formou a v jakých počtech jsou vzděláváni žáci s lehkým mentálním postižením naleznete v analýze zveřejněné ZDE.

Informace např. o tom, že žáci s lehkým mentálním postižením se v rámci oborů středního vzdělávání kategorie E nejčastěji vzdělávají v oboru 65 Gastronomie, hotelnictví a turismus, jehož medián mzdy je nižší, než u řady pozic, které lze vykonávat pouze se základním vzděláním, naleznete v analýze zveřejněné ZDE.