pro školy

domů / pro školy

ČOSIV je jedním z obsahových partnerů eduzměny

ČOSIV je jedním z obsahových partnerů eduzměny

„Chceme, aby se všechny děti učily naplno, s radostí a rovnými šancemi a ze školy odcházely připravené na výzvy a příležitosti světa 21. století.“, to je vize projektu eduzměna, do kterého se Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV) jako jeden ze sedmi vybraných obsahových partnerů na konci května zapojila. Dalšími partnery jsou EDUin, Elixír do škol, JOB – spolek pro inovace, Společnost pro kreativitu ve vzdělávání, Step by step a Unie rodičů.

Realizaci projektu iniciuje Nadační fond Eduzměna, za nímž stojí čtyři velké české nadace Nadační fond Avast, Nadace České spořitelny, Nadace Karla Janečka a Nadace OSF. Společně plánují podpořit systémové změny ve vzdělávání dětí v České republice vedoucí ke komplexní společenské proměně.

Prvním úkolem je vytvoření Modelu regionální podpory vzdělávání, který povede k rozvoji všech škol ve vybraném území a výběr vhodného regionu (obce s rozšířenou působností) pro jeho odpilotování po dobu 5 let. Do projektu budou zapojeni všichni aktéři vzdělávání v daném území, a to děti, rodiče, učitele, ředitele, zřizovatele, ale také zaměstnavatele, politiky i místní organizace. Působení v regionu bude průběžně vyhodnocovat Schola Empirica, tak aby bylo průběžně možné hledat cesty, jak naplnit společný cíl – očekávaný rozvoj v oblasti vzdělávání.

V rámci Eduzměny chceme přispět k tomu, aby školy ve vybraném regionu byly bezpečným a vstřícným prostředím pro všechny děti. Chceme podpořit funkční strategie komunikace s dětmi a diferencované výukové přístupy a metody, které prospívají dětskému duševnímu zdraví a rozvíjejí psychosociální kompetence dětí. Chceme podpořit posilování kompetencí pedagogů v oblasti využívání individualizovaných metod vzdělávání, diferenciace vzdělávacích cílů a obsahů a individuálního hodnocení pokroku každého žáka. Zásadní je pro nás také podpora multidisciplinární spolupráce se zdravotnickým a sociálním sektorem v zájmu dítěte.

Z dat ČŠI, systémových projektů, a dalších výzkumů vnímáme vysokou potřebu po funkční metodické podpoře, vzdělávání a inspiraci k prevenci kázeňských problémů, rozvíjení psychosociálních kompetencí dětí a jejich zdravé seberegulace. Z mezinárodních výzkumů také vyplývá, že české děti nechodí do školy příliš rády. Bezpečné vztahové prostředí, emoční pohoda a duševní zdraví dětí i učitelů je základní a hlavní předpoklad pro to, aby se děti ve školách mohly učit, zažívat úspěch, mít ze vzdělávání radost a rozvíjet svůj potenciál. Vytvoření takového prostředí je základní podmínkou úspěšného rozvoje akademických dovedností.

Těšíme se na spolupráci s eduzměnou, obsahovými partnery i všemi aktéry z vybraného regionu!

OECD: Příručka k podpoře inovativního učebního prostředí

OECD: Příručka k podpoře inovativního učebního prostředí

Doporučujeme Vám zajímavou a přínosnou příručku INOVATIVNÍ UČEBNÍ PROSTŘEDÍ nově vydanou OECD. Příručka je určena učitelům, vychovatelům, ředitelům a dalším lidem působícím ve vzdělávání, kteří mají zájem na zlepšení učebního prostředí. Příručka vychází z rozsáhlých zpráv a materiálů sbíraných po deset let OECD a v rámci projektu INOVATIVNÍ UČEBNÍ PROSTŘEDÍ (Innovative Learning Environments – ILE). (Pokračování textu…)

Informace k zápisu do základních škol – díl druhý

Informace k zápisu do základních škol – díl druhý

V tomto textu se zaměříme na informace o možnostech přípravy na školní docházku, které by se měl zákonný zástupce u zápisu dozvědět. Jak jsme již uvedli v prvním dílu Informací k zápisu do ZŠ, musí pověřený učitel nebo ředitel školy v průběhu zápisu zákonného zástupce prokazatelně informovat o tom, v jakých oblastech a prostřednictvím jakých činností lze podpořit rozvoj dítěte v období do zahájení školní docházky. Konkrétní rozsah a obsah těchto informací není legislativně stanoven, je však doporučeno vyjít ze dvou oficiálních zdrojů popisujících očekávané schopnosti a dovednosti předškoláků. Prvním z nich je Desatero pro rodiče dětí předškolního věku a druhým Konkretizované očekávané výstupy Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV). Oba dokumenty popisují, jaké konkrétní schopnosti a dovednosti by mělo dítě na počátku docházky do základní školy ovládat. Jejich osvojení je žádoucí u dětí průběžně podporovat vhodnými činnostmi, pokud možno takovými, které jsou pro dítě přirozené a zábavné. (Pokračování textu…)

Informace k zápisům do základních škol – díl první

Informace k zápisům do základních škol – díl první

V tomto týdnu začaly zápisy do základních škol, které školy budou moci organizovat až do 30. dubna. První změnou oproti předchozím letům je tedy samotný termín zápisu, který se posunul o několik měsíců. Nově je v novele vyhlášky č.  48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky blíže popsán postup základní školy v průběhu zápisu. Zápis se skládá z formální části, kdy zákonný zástupce dítěte požádá o zápis a předá vyplněnou žádost o přijetí ke vzdělávání v dané škole. K zápisu třeba přinést vlastní občanský průkaz a rodný list dítěte. Některé školy požadují i kartu pojištěnce zdravotní pojišťovny. (Pokračování textu…)

Říkej si a hraj – publikace

Říkej si a hraj – publikace

Metodická příručka pro rodiče, logopedy a učitelky v MŠ. Rodičům dětí předškolního věku pomůže odhalit výslovnostní potíže a předcházet jim, a to jak rodičům dětí bezproblémových, tak těm s dispozicemi k rozvoji závažnějších vad výslovnosti. (Pokračování textu…)

Poradenská činnost učitele v mateřské škole – publikace

Poradenská činnost učitele v mateřské škole – publikace

Pedagogické poradenství je proces, který vyžaduje zodpovědnou a spolehlivou práci poradce podle profesních i etických pravidel a postupů. (Pokračování textu…)

Doporučení veřejné ochránkyně práv k rovnému přístupu k povinné školní docházce

Doporučení veřejné ochránkyně práv k rovnému přístupu k povinné školní docházce

Sdílíme aktualizované doporučení  veřejné ochránkyně práv k rovnému přístupu k povinné školní docházce, které je určeno ředitelkám a ředitelům základních škol, krajským úřadům, České školní inspekci, představitelům samospráv a široké veřejnosti (zejména rodičům budoucích prvňáčků) a informační leták pro rodiče. (Pokračování textu…)

Podpůrná opatření – výčet, členění, příklady

– vyhláška omezuje výčet podpůrných opatření (PO), který je možný doporučit pro vzdělávání ve školách zřízených podle § 16 odst. 9 zákona následovně: (Pokračování textu…)

Poruchy autistického spektra – publikace

Poruchy autistického spektra – publikace

Publikace přináší komplexní pohled na jednu ze závažných dětských vývojových poruch, jejíž dopad se promítá zejména do oblasti sociálních interakcí, vztahů a komunikace. K popisovaným poruchám autistického spektra řadíme především dětský autismus, atypický autismus a Aspergerův syndrom. Mezi pojednávaná témata patří například raná diagnostika v praxi, diferenciální diagnostika z pohledu psychologa, vzdělávání a terapie, rodinná problematika, prognóza, specifika vývojové trajektorie poruchy, školní a sociální problematika. Výklad je doplněn množstvím kazuistik, ukázkami dětských kreseb a fotografiemi z autorčina bohatého archivu. (Pokračování textu…)

HEZKY ČESKY – nová metodika pro výuku žáků-cizinců

HEZKY ČESKY – nová metodika pro výuku žáků-cizinců

Národní institut dalšího vzdělávání (NIDV) vydal soubor materiálů na podporu výuky českého jazyka pro cizince na úrovni začátečník. Metodika obsahuje pracovní listy s tematicky uspořádanými lekcemi a metodické pokyny – HEZKY ČESKY – autorkou metodiky je Jana Táborková.

Metodika ke stažení ZDE.

 

Inkluzivní pedagogika – publikace

Inkluzivní pedagogika – publikace

Publikace přináší aktualizovaný a doplněný náhled na inkluzivní pedagogiku v souvislosti se změnami a novinkami ve školské legislativě. Kniha přináší reflexi legislativních změn za poslední roky, zohledňuje výsledky výzkumů a dosavadní zkušenosti, dále přináší vymezení inkluzivní pedagogiky a jejího paradigmatu, pojednává o inkluzivní didaktice a dalších oblastech. (Pokračování textu…)

Formativní hodnocení ve výuce – publikace

Formativní hodnocení ve výuce – publikace

Publikace se zabývá formativním hodnocením ve škole. Jedná se o kvalitativní hodnocení, jehož účelem je přinést žákům užitečnou informaci o jejich aktuálním stavu vědomostí a dovednostní s cílem zlepšit jejich výsledky a naučit žáky přijímat hodnocení jako přirozenou součást života. (Pokračování textu…)

Řízení inkluze ve škole – dostupná publikace

Řízení inkluze ve škole – dostupná publikace

Řízení inkluze ve škole – Bohumíra Lazarová, Lenka Hloušková, Kateřina Trnková, Milan Pol, Josef Lukas

Publikace se věnuje tématu řízení inkluzivního vzdělávání v českých školách. První část obsahuje analýzu mezinárodního a českého politického diskurzu týkajícího se realizace inkluze ve vzdělávání v posledních dvaceti letech. Druhá část publikace se pak zaměřuje na témata spojená s řízením inkluzivního vzdělávání a ústí v analýzu výsledků vícečetné případové studie řízení inkluzivního vzdělávání v českých základních školách.

Strategický management inkluzivní školy – dostupná publikace

Strategický management inkluzivní školy – dostupná publikace

Vést školu není jednoduché, a jak navíc zvládnout všechny změny, které se na vedení a celé pedagogické sbory valí v souvislosti s novelou školského zákona? Liga lidských práv vydala metodiku, která přináší praktické znalosti a dovednosti z oblasti strategického managementu a inkluzivní pedagogiky, které povedou k posílení manažerského i pedagogického vědomí vedení škol.

METODIKA

Mateřské školy – co přinese novela školského zákona v praxi?

Přehled relevantních informací pro MŠ

(Pokračování textu…)

Základní školy – co přinese novela školského zákona v praxi?

Přehled relevantních informací pro ZŠ

(Pokračování textu…)

Střední školy – co přinese novela školského zákona v praxi?

Přehled relevantních informací pro SŠ

(Pokračování textu…)