ČOSIV se společně s organizací META, o.p.s. obrátil na MŠMT se žádostí o objasnění nejasností v případě nároku na podpůrná opatření pro žáky, kterým nedostatečná znalost či neznalost češtiny komplikuje vzdělávání, tedy například nemají dostatečnou znalost vyučovacího jazyka (podpůrná opatření 2. stupně) či neznají vyučovací jazyk (podpůrná opatření 3. stupně). Dle novelizovaného § 16 školského zákona mají žáci s odlišným mateřským jazykem nárok na adekvátní podpůrná opatření.
META, o.p.s. zpracovala příručku pro všechny, kteří si nejsou jisti, jakou podporu má žák s odlišným mateřským jazykem (ŽOMJ) s příchodem novely školského zákona či pro ty, kteří by chtěli žáky podpořit, ale neví si rady, jaké kroky je třeba podniknout.
V příručce se dočtete o:
- zkušenostech se zaváděním novely zákona v praxi při podpoře žáků s OMJ
- co dělat, když je ve škole dítě bez znalosti nebo s omezenou znalostí češtiny – jednotlivé kroky (jazyková příprava žáků cizinců, podpora žáků s OMJ při výuce, postup, plán pedagogoické podpory, hodnocení).
PŘÍRUČKA ke stažení ZDE.