Článek „Jak se vyznat na bojišti jménem inkluze“ doplňuje a rozšiřuje debatu o inkluzi, která byla v posledních měsících uměle eskalovaná a omezovaná pouze na dohady ohledně počtu pedagogů, asistentů a způsobu financování, což jsou samozřejmě podstatná témata, nicméně ne jediná.
Článek řeší dvě základní otázky: Jaké jsou profily handicapovaných dětí, o jejichž vzdělávání debatujeme? A jakou podporu a pomůcky budou během vyučovací hodiny potřebovat? a nabízí na ně odpovědi – jednak představuje konkrétní příklad inkluzivního žáka „Prvňák trpí epilepsií. Záchvaty má i během spánku. Do školy proto chodí nevyspalý. Lékař mu nedávno změnil medikaci, kvůli které je během školního dne ještě dříve unavený a nedokáže se soustředit na výuku.“ a jednak zmiňuje metodické materiály, které jsou (nejen) pro pedagogy dávno k dispozici, zejména výstupy projektu Systémová podpora inkluzivního vzdělávání.
V neposlední řadě upozorňuje na to, že primárním kritériem je DÍTĚ a jeho potřeby, a představuje způsoby, jakými je možné na potřeby dítěte reagovat rozlišené podle stupně postižení.
V článku také najdete přehled:
- Jak upravit školní den
- Pomůcky,
- Jak upravit výuku,
- Práce s třídním kolektivem
- Příprava učitele
- Špatná praxe
Celý článek je k dispozici ZDE.