V těchto dnech každý z nás potřebuje podporu. Obzvlášť ti, kteří ji sami poskytují jiným. Ve středu 18.11. 2020 jsme proto pořádali 1. online setkání pro pracovníky školních poradenských pracovišť. O setkání byl opravdu mimořádný zájmem a zúčastnilo se ho přes 160 školních poradenských pracovníků, ředitelů a učitelů z celé republiky. Věnovali jsme se podpoře dětí se SVP během pandemie, podpoře duševního zdraví dětí i učitelů a podpoře chování dětí v on-line prostředí.
Videozáznam naleznete zde.
Prezentace ke stažení:
Společné sdílení toho, co se během distančního vzdělávání osvědčilo a co ne (PDF)
Zajištění podpory dětem se SVP během distančního vzdělávání (PDF)
Podpora seberegulace a duševního zdraví (PDF)
Podpora chování dětí v online prostředí (PDF)
Diskuse byla plná inspirativních postřehů účastníků, zveřejňujeme tedy část znich:
„Základem je vztah učitele a asistenta pedagoga, kde to dobře nefunguje v prezenční výuce, je toto možná ještě obtížnější v distanční výuce. My asistenty pedagoga intenzivně využíváme, např. i pro doučování dětí.“
„Jsem moc ráda, že AP máme – fungují, individualizují, věnují se žákům, kteří je potřebují, podporují i ty, kteří nemají doporučení z poradny, ale umí podpořit i ty, kteří to potřebují…stále však ladíme a hledáme nejlepší cesty…“
„Zapojila jsem do výuky asistenty pedagoga a je to skvělé. Problém byl většinou na straně učitelů, kteří se zase bránili. Ale je to už jasně prokázané, asistent pedagoga, který kontaktuje rodinu, který přichází do online hodin a může následně s žákem individuálně pracovat, nejen učitel, který v této době je velmi zatížen komunikací s rodiči, žáky, formativním hodnocením.“
V záznamu i chatu byly vzneseny přínosné dotazy a většina z nich byla přímo v průběhu setkání zodpovězena a doplněna o zajímavé zkušenostmi účastníků z jejich praxe. Doporučujeme Vám tedy záznam si poslechnout. Pro účastníky, kteří se setkání účastnili jsme připravili krátký upřesňující souhrn témat a otázek.
Jsou individuální konzultace časově omezeny?
Záleží na rozhodnutí ředitele školy, který by měl zvažovat individuální potřeby žáka. Pokud jsou dodrženy bezpečnostní a hygienická opatření (například větrání po dobu 5 minut), pak konzultace jeden na jednoho ze strany MŠMT časově omezeny nejsou.
Jak lze motivovat děti a rodiče ke spolupráci?
Obecně je vhodné vybudovat si s dítětem pozitivní vztah, a i přes vnímané bariéry se snažit pozitivně komunikovat i s rodinou dítěte. Pokud budou rodiče od školy dostávat vzkazy o úspěších a příkladech dobrého chování svého dítěte, získají ke škole lepší vztah a zlepší se komunikace. Při současném hybridním vzdělávání se osvědčilo využívat asistentů pedagoga i dalších zaměstnanců školy k individuální práci se žáky online či docházením do rodin či při setkáních venku. Opět platí, že žák bude více motivován, pokud taková setkání proběhnou v příjemné atmosféře (je možné, že taková atmosféra v rodině panuje málo kdy), žák má možnost se aktivně podílet na obsahu a/nebo formě výuky a je mu srozumitelně vysvětlena užitečnost nabitých znalostí a dovedností v budoucím životě
Je možné nějak zajistit, aby učitelé skutečně zohledňovali přiznaná opatření i při hybridní výuce?
Učitele by měli být ze strany ředitele školy i školního poradenského pracoviště dostatečně informování, že přiznaná podpůrná opatření platí a je třeba je zohledňovat i během distanční výuky. Od učitelů lze v tomto ohledu požadovat zpětnou vazbu a nabídnout konzultační pomoc školního poradenského pracoviště.
Nakolik jsou v současné situaci zapojováni asistenti pedagoga?
Ze zkušenosti účastníků a informací, které máme z praxe, záleží především na přístupu školy i samotných učitelů. Máme mnoho reakcí, že se asistenti velmi aktivně zapojovali do distanční výuky, ať již aktivním zapojením do online výuky, přípravou materiálů a pracovních listů, i individuální prací s dětmi se SVP online, ale také osobní podporou dětí při individuální práci s žáky přímo ve škole či při návštěvách žáků. Zajímavá data na svém webu zveřejňuje Člověk v tísni a předpokládáme další data z ČŠI.
Mohou být služby ŠPP poskytovány dětem starším 15 let bez souhlasu zákonného zástupce?
Ano, dětem starším 15 let lze poskytnout služby krizové intervence, ale k navázání dlouhodobější spolupráce je nutný souhlas zákonného zástupce. Některé školy zahrnují služby ŠPP do školního řádu a rodiče na začátku školního roku podepisují generalizovaný souhlas se školním řádem. Všeobecně v této oblasti existuje řada různých výkladů. Pokusíme se získat stanovisko ze strany MŠMT a nejasné právní aspekty poradenské praxe pak mohou být jedním z témat dalšího online setkání. Vaše otázky a tipy k tomuto bodu nám můžete posílat mailem na info@cosiv.cz. Předem děkujeme!
Co v dnešní době může a nemůže dělat asistent pedagoga a má možnost některé požadavky zamítnout?
Jedná se o poměrně nové téma, které by mělo být důrazněji komunikováno ze strany MŠMT. Obecně je nutné, aby se asistenti pedagoga co nejvíce zapojovali do podpory žáků se SVP a hledali společně s učitelem a ředitelem cesty, jak tuto podporu poskytovat. Je však zásadní, aby v takových situacích MŠMT prosadilo výjimku pro školské pracovníky do zákazu volného pohybu. Situaci navíc dále zhoršuje fakt, že samo MŠMT v odpovědích na svém webu v době plošného uzavření škol zakazovalo osobní kontakt AP se žáky, přičemž pro některé žáky se může jednat o jediný možný kontakt se školou a individuální podpora ze strany školy je pro takové žáky nezbytná. Stejně tak jako platily výjimky pro služby sociální a zdravotní, je rolí MŠMT zajišťovat a komunikovat výjimky pro zvláště zranitelné žáky se SVP a možnost jejich individuální podpory ze strany pracovníků škol.
Jakým způsobem se může škola dozvídat informace o vašich materiálech a akcích?
Je možné přihlásit se k odběru našeho newsletteru na adrese info@cosiv.cz, například zástupce může vybrané příspěvky rozesílat učitelům, někteří pracovníci ASZ, MAS, PPP a SPC informují o našich službách své spolupracovníky, školy i rodiny. Budeme moc rádi, pokud budete informace o našich akcích a naše materiály využívat a sdílet dál se všemi, kterým mohou být užitečné.
Je mlčenlivost školních psychologů ukotvena v legislativě?
Ano, školní psychologové jsou vázáni mlčenlivostí, existují však různé výklady ohledně jejího rozsahu. Na některých školách je mlčenlivost psychologa absolutní i v rámci školního poradenského pracoviště a vůči zaměstnavateli, jinde je obvyklé v rámci pracoviště sdílet základní informace, tj. jméno dítěte a kategorii jeho obtíží, se kterými do poradny přichází (např. úzkosti, rodinné problémy apod.), jinde se tyto informace sdílejí i v rámci všech dotčených pracovníků. Rozhodně by však psycholog, který je vázán mlčenlivostí, neměl pracovníkům školy sdílet na potkání podrobnosti obtíží dítěte a jejich sezení. Také k tomuto tématu, ve kterém je praxe v různých školách rozdílná, se pokusíme zpracovat hlubší rozbor a vyžádat si stanovisko ze strany MŠMT.
Seznam inspirativních zdrojů, které byly sdíleny a setkání:
ČOSIV Doporučení k zajištění podpory při přechodu speciálních škol na distanční vzdělávání
ČOSIV Doporučení k systémové podpoře dětí se SVP při vzdělávání distančním způsobem
Distanční vzdělávání u žáků se sociálním znevýhodněním
Informace k provozu škol a školských zařízení od 18. listopadu 2020
Metodika organizace Vigvam k návratu dětí do škol
Pomůcky pro uvolnění psychomotorického neklidu
Praktické a přínosné infografiky jak přistupovat k traumatizovaným dětem
Jak podpořit děti s náročným chováním
Relaxační místo a relaxační pomůcky
Náročné chování, trauma a vývoj mozku
Informace k projektu pilotu implementačního rámce PBISna třech českých školách