Projekt Signály - komplexní a efektivní podpora ohrožených dětí
Projekt Signály má za cíl sjednotit napříč obory definici ohroženého dítěte. Vytváříme systém, který bude schopen ohrožené děti včas identifikovat a napojit je na vhodnou pomoc a který bude všude spravedlivě dostupný a efektivní.
Chceme systémovou změnu, kterou budeme postupně zavádět do všech regionů v ČR. Protože v oblasti ohrožených dětí takové sjednocení přístupů dlouhodobě chybí.
A hlavně díky projektu Signály pomůžeme spoustě dětem, které to opravdu potřebují.
A hlavně díky projektu Signály pomůžeme spoustě dětem, které to opravdu potřebují.
V čem pomáháme
Podporujeme mezioborovou spolupráci
V rámci projektu jsme vytvořili regionální mezioborovou platformu, kde se pravidelně scházejí zástupci různých profesí a probírají společně témata týkající se ohrožených dětí. Pravidelně organizujeme různé aktivity, například kazuistické semináře, při kterých řešíme s klíčovými profesionály anonymizované případy ohrožených rodin a hledáme společně řešení. Také jsme v regionu zorganizovali vícekrát veletrh služeb, kde každá organizace zabývající se ohroženými dětmi představila možnosti konkrétní pomoci. V oblasti působíme od roku 2021 a nabízíme komplexní podporu všem aktérům.
Poskytujeme metodickou podporu
Nabízíme metodickou podporu a konzultace spolupracovníkům z Mostecka. V rámci poradenství pomáháme řešit konkrétní případy. Tvoříme metodické materiály a infografiky.
Zavádíme do území zajímavé projekty na podporu ohrožených dětí a mezioborové spolupráce
Zavádíme na Mostecko ozkoušené fungující nástroje a aktivity, například screening matek v psychosociální zátěži v porodnici a dobré praxe mezioborové spolupráce. Také vytváříme kurz na zvyšování rodičovských kompetencí či podporujeme pořádání interaktivních případových konferencí na Mostecku.
Školíme lidi v terénu a dodáváme jim potřebné knowhow
Na Mostecku realizujeme pravidelná školení a semináře, například jak správně komunikovat s dítětem, jak facilitovat případovou konferenci, jak přistupovat k traumatizovaným dětem.
Díky kartě KID měníme osudy ohrožených dětí
Pracujeme spolu s resorty MPSV, MŠMT, MZČR a MV ČR a dalšími odborníky z řad psychologů a dětských krizových center na sjednocení definice ohroženého dítěte. Společně jsme zpracovali Kartu identifikace ohroženého dítěte, která má pomoci včas ohrožené dítě rozpoznat a napojit ho na vhodnou pomoc. Provedli jsme pilotáž karty KID na Mostecku. Zástupci z řad klíčových profesí, kteří mohou být v kontaktu s ohroženými dětmi - učitelé, sociální pracovníci, zdravotníci, policisté, záchranáři, hasiči a další, tam testovali použití karty KID přímo v terénu. Postupně zavádíme kartu KID do praxe po celé ČR. S jednotlivými ministerstvy tvoříme plán implementace, jak tuto kartu šířit a jak proškolit klíčové pracovníky po celé ČR.
Kdo je součástí našeho týmu
Nejčastější dotazy
Proč vznikl projekt Signály?
Projekt Signály má za cíl sjednotit napříč obory definici ohroženého dítěte. Vytváříme systém, který bude schopen ohrožené děti včas identifikovat a napojit je na vhodnou pomoc a který bude všude spravedlivě dostupný a efektivní.
Chceme systémovou změnu, kterou budeme postupně zavádět do všech regionů v ČR. Protože v oblasti ohrožených dětí takové sjednocení přístupů dlouhodobě chybí.
V rámci projektu Signály jsme ve spolupráci s odborníky a klíčovými ministerstvy vytvořili tzv. Kartu identifikace špatného zacházení s dětmi, která má pomoci včas rozpoznat dítě v ohrožení. Karta je určená učitelům, doktorům, policistům, hasičům, záchranářům, sociálním pracovníkům a dalším profesním skupinám, které mohou být v kontaktu s ohroženými dětmi. V tuto chvíli kartu pilotujeme a chystáme se ji zavést do praxe.
Signály, (které ukazují) že s dítětem není něco v pořádku, nejsou jen modřiny, ale je jich celá řada a ne vždy jsou zřejmé na první pohled. A my chceme všechny zmíněné profese naučit tyto signály bezpečně poznat.
V rámci projektu Signály jsme ve spolupráci s odborníky a klíčovými ministerstvy vytvořili tzv. Kartu identifikace špatného zacházení s dětmi, která má pomoci včas rozpoznat dítě v ohrožení. Karta je určená učitelům, doktorům, policistům, hasičům, záchranářům, sociálním pracovníkům a dalším profesním skupinám, které mohou být v kontaktu s ohroženými dětmi. V tuto chvíli kartu pilotujeme a chystáme se ji zavést do praxe.
Signály, (které ukazují) že s dítětem není něco v pořádku, nejsou jen modřiny, ale je jich celá řada a ne vždy jsou zřejmé na první pohled. A my chceme všechny zmíněné profese naučit tyto signály bezpečně poznat.
Jaké jsou hlavní směry projektu Signály?
Projekt Signály má tři hlavní směry:
- koordinace tvorby karty KID a metodik a její pilotáž v terénu
- podpora efektivní mezioborové spolupráce
- pilotní ověření role case manažerů v praxi
Proč je nutné řešit ohrožené děti včas?
Jen malá korekce směru lodi na začátku plavby vede ke zcela odlišnému průběhu celé plavby a cíli cesty, cokoli, co včas uděláme pro ohrožené dítě, může mít velký vliv na jeho budoucí život. Proto nikdy nezavírejme oči před varovnými signály.
Dítě s náročným chováním může být často ohrožené dítě.
Děti, které vyrůstaly v prostředí násilí a nedostatečné nebo nevhodné péče, mají často zcitlivělý systém reakce na stres a menší schopnost sebeovládání. Tato zažitá traumata v dětství dětem nedovolují reagovat přiměřeně na nastalé situace. V důsledku toho se stává, že dítě reaguje nevhodně a je nespravedlivě označeno například za agresivní, vulgární nebo nevychované, ačkoli bychom měli v těchto situacích spíše zbystřit a k tomuto dítěti včas směřovat podporu. Těchto dětí se musíme přestat ptát: Jak se to chováš? Musíme se začít ptát jinak: Co se ti stalo/čím sis prošel/prošla?Proč bychom měli k ohroženým dětem přistupovat mezioborově?
Ohrožené dítě potřebuje záchrannou podpůrnou mezioborovou síť, jedině tak bude pomoc dostatečně efektivní. Systém péče o ohrožené děti je jako stroj, kde každá část musí dobře pracovat, aby byl celý stroj funkční. Představte si například, že jste paní učitelka a víte, že Maruška usíná ve škole, nenosí pomůcky ani svačiny. Nebo jste městský policista, který pravidelně v Maruščině domácnosti zasahuje kvůli domácímu násilí. Pokud nedojde k předání těchto zásadních informací o Marušce mezi odborníky, paní učitelka se nikdy nedozví, že Maruška v hodinách usíná, protože v noci nemůže ze strachu usnout, když slyší, jak její otec ubližuje její matce. Pokud by nebyli k řešení případu Marušky přizváni další odborníci, nikdy bychom se nedozvěděli, že rodiče s Maruškou také nechodí k lékaři a přicházejí o bydlení. Zdánlivě „banální“ znak jako je únava, chybějící pomůcky nebo svačiny mohou mnohdy signalizovat větší problémy v rodině, které je potřeba včas řešit.
Je potřeba si také uvědomit, že například paní učitelka nemusí být odborníkem na vše, měla by ale umět poznat signál ohrožení a nasíťovat rodinu nebo dítě na vhodný systém podpory – na další odborníky v území.
Je potřeba si také uvědomit, že například paní učitelka nemusí být odborníkem na vše, měla by ale umět poznat signál ohrožení a nasíťovat rodinu nebo dítě na vhodný systém podpory – na další odborníky v území.
Co je to karta KID?
KID znamená dítě, ale také kooperace, identifikace a důvěra. Karta KID slouží k včasné identifikaci ohrožených dětí. Sjednocuje přístupy a metody práce pracovníků školského, sociálního a zdravotního segmentu a také segmentu policie a integrovaného záchranného systému k podpoře ohrožených dětí. Signály, které ukazují, že s dítětem není něco v pořádku, nemusí být vždy jen modřiny, ale mohou to být i znaky, které nemusí být patrné na první pohled. Proto je naším cílem, aby všichni klíčoví profesionálové tyto znaky uměli bezpečně rozpoznat. Kartu jsme pilotovali v Mostě. Chtěli jsme vybrat město, kde je větší míra strukturální zátěže, kde je větší koncentrace přítomnosti dětí z jakéhokoli sociálně znevýhodněného prostředí. Ze statistických dat víme, že je zde dva tisíce děti v rodinách, které pobírají příspěvek na živobytí, a také je zde vysoký počet dětí ve všech formách náhradní rodinné péče. Pokud budou nástroje, které vytváříme, budou fungovat tady, tak věříme, že už potom opravdu všude.
Kdo se na tvorbě karty KID podílel?
Na tvorbě materiálů se podíleli odborníci z MPSV, MŠMT, MV a MZ spolu s předními experty z řad českých psychologů, psychiatrů ale také například pracovníci dětských krizových center, tedy expertní tým v čele s Radkem Ptáčkem, Terezií Pemovou. Na regionální úrovni spolupracujeme s řadou expertů napříč profesemi, které mohou přijít do kontaktu s ohroženými dětmi.
Jaká je role case managera?
Case manager mapuje situaci rodiny a na základě vyhodnocení ochranných a rizikových faktorů nasíťuje rodinu na další odborníky, kteří rodině poskytnou potřebnou podporu. Je to právě ta stěžejní osoba, která pomáhá rodině najít cestu z nepříznivé sociální situace. Case manager zná kvalitu, efektivitu a dostupnost služeb, které mohou rodinu podpořit. Nesmíme však zapomínat, že všechny kroky by měly vycházet z potřeb a rozhodnutí samotné rodiny, kterou case manager a další pracovníci v pomáhajících profesích pouze provázejí a podporují. Hlavní přínosy case managera směrem k dítěti a rodině jsou rychlejší a důkladnější realizace kroků k vyhodnocení situace a nastavení plánu podpory dítěte a rodiny; komplexnější, včasná a dostupnější mezioborová podpora (hustější síť služeb) nebo zlepšení situace rodiny na výstupu z aktivity