V rámci projektu „Jak komplexně a efektivně podpořit ohrožené děti“ navrhujeme zavedení nástrojů, které mohou komplexně pomoci ohroženým dětem a jejich rodinám.
Současně mohou pomoci snížit zátěž kladenou na jednotlivé složky systému při podpoře ohrožených dětí. Námi navržené nástroje mají především napomoci včasné identifikaci ohrožení dítěte, což by mělo v důsledků vést ke snížení negativních jevů s tím spojených, včetně snížení kriminality. Jedná se o systémovou podporu, zahrnující aktéry ministerstev vnitra, práce a sociálních věcí, školství a zdravotnictví.
V evaluacích mnoha projektů, které se primárně věnují systémovému rozvoji a podpoře nástrojů sociálně-právní ochrany dětí, je po systémových nástrojích a nástrojích mezioborové spolupráce obrovská poptávka.
V projektu Jak komplexně a efektivně podpořit ohrožené děti jde především o nástroj pro včasnou identifikaci ohrožení dítěte (Karta identifikace ohroženého dítěte) určený jednotlivým cílovým skupinám, které při výkonu své profese přicházejí do kontaktu s dětmi – mezi nimi i policisté či hasiči (rovněž učitelé, lékaři, pracovníci sociálních služeb – aby nástroj byl účinný, je třeba zapojit co nejvíce aktérů).
Dalším z možných nástrojů, jak včas identifikovat ohrožení dítěte, je i Metodika koordinované mezioborové spolupráce, která má popsat procesy a postupy intervence dle druhu a míry ohrožení dítěte. A v neposlední řadě je to Vzdělávací program pro pracovníky v sociálních službách, zdravotnictví, školství a policie, který je naučí využívat nástroje pro včasnou identifikaci ohrožených dětí a nastaví mezioborovou spolupráci při podpoře těchto dětí. Klíčové je navržení a ověření Case managementu jako nástroje (postupu) při realizaci včasné podpory ohrožených dětí a jejich rodin – ověříme a vyhodnotíme dva modely koordinovaného systematického doprovázení rodin v komplexní zátěži pro následné navržení vhodného zakotvení této formy podpory do lokální i národní praxe.
Prakticky by mělo dojít ke sjednocení postupů a přístupů všech klíčových profesionálů, kteří budou schopni včas identifikovat dítě a rodinu v riziku a napojit ji na vhodnou pomoc a intervenci. Budou umět efektivně spolupracovat na okamžité stabilizaci dítěte a rodiny – v návaznosti na identifikované potřeby a míru ohrožení. Budou rozumět rolím a zodpovědnostem jednotlivých aktérů v území, pomoc tak bude adresná a pružná. Ve vzájemné synergii bude efektivněji nakládáno s lidskými i finančními zdroji v území a bude dosahováno vyššího dopadu na situaci dítěte a jeho rodiny – stabilizace dítěte a rodiny v zátěžové situaci a efektivní prevence rozvoje hlubších krizí s fatálnějšími následky do života dětí a rodin (náročnějšími na čas a zdroje). Lze následně očekávat snížení míry četnosti násilí v rodinách (často důsledkem dlouhodobého stresu a absence efektivní podpory), poklesu četnosti rané traumatizace dětí, odebírání dětí do ústavní péče, kriminality dětí a mládeže, závislostí na návykových látkách, časté migrace pro bytovou nestabilitu, rozvoje duševních onemocnění a nutné následné hospitalizace, poklesu psychosociálních zátěží dětí při vstupu do vzdělávacího systému a prohlubování vzdělávacích nerovností apod.
Projekt vzniká ve spolupráci se zástupci samosprávy, poskytovateli sociálních služeb, škol a dalších aktérů z Mostecka, a spolu s respektovanými odborníky z oblasti podpory ohrožených dětí.
Aktuality vztahující se k projektu Signály
Karta KID ke stažení
Pro školy
Pro zdravotníky
Pro sociální pracovníky
- Karta KID pro sociální pracovníky, tisk, formát A5
- Karta KID pro sociální pracovníky, tisk, formát A4
Pro policisty
Metodické hry pro děti
Mohlo by vás zajímat
- Článek – ACE study aneb jak negativní zkušenosti v dětství ovlivňují náš další život
- Video – Petr a jeho právo na rodinu
- Naše stanovisko ke vzdělávání ukrajinských dětí se závažným zdravotním znevýhodněním v českých školách
- Brožury, infografiky a další materiály (CZ, EN, UA), které mají pomoct lidem zasaženým válkou na Ukrajině
- Článek v časopise Respekt – Čekání na záchranu – Jak rodiče a systém v Česku řeší nedostupnou péči o duševní zdraví dětí