ČOSIV
Menu
  • domů
  • |
  • O nás
    • O nás
    • Odborná spolupráce
    • Výroční zprávy
    • Napsali o nás
    • FAQ
  • |
  • Dokumenty
    • Pro školy
    • Pro rodiče
    • Pro zřizovatele
    • Vše
    • Archiv
  • |
  • Inspiromat
  • |
  • Projekty
    • Práce s dětmi s problémovým chováním (Fondy EHP a Norska)
    • Práce s dětmi s problémovým chováním – aktuality (Fondy EHP a Norska)
    • PBIS Pozitivní podpora chování žáků (Active Citizens Fund)
    • Projekt Active Citizens Fund – aktuality
    • Socio-emoční učení RRRR
    • Socio-emoční učení – aktuality
    • PorT – Institut trauma respektujícího přístupu
    • Projekt Signály
  • |
  • Kurzy a školení
    • Aktuální nabídka školení
    • Zotavení z koronavirové krize
    • Kurzy na klíč a konzultace
    • Lektoři
    • VŠEOBECNÉ OBCHODNÍ PODMÍNKY
  • |
  • Ukrajina
  • |
  • Kariéra
  • |
  • Kontakt
  •  

Regionální pilotní projekt SIGNÁLY, komplexní a efektivní podpora ohrožených dětí

domů / Regionální pilotní projekt SIGNÁLY, komplexní a efektivní podpora ohrožených dětí

V rámci projektu „Jak komplexně a efektivně podpořit ohrožené děti“ navrhujeme zavedení nástrojů, které mohou komplexně pomoci ohroženým dětem a jejich rodinám.

Současně mohou pomoci snížit zátěž kladenou na jednotlivé složky systému při podpoře ohrožených dětí.  Námi navržené nástroje mají především napomoci včasné identifikaci ohrožení dítěte, což by mělo v důsledků vést ke snížení negativních jevů s tím spojených, včetně snížení kriminality. Jedná se o systémovou podporu, zahrnující aktéry ministerstev vnitra, práce a sociálních věcí, školství a zdravotnictví.

V evaluacích mnoha projektů, které se primárně věnují systémovému rozvoji a podpoře nástrojů sociálně-právní ochrany dětí, je po systémových nástrojích a nástrojích mezioborové spolupráce obrovská poptávka.  

V projektu Jak komplexně a efektivně podpořit ohrožené děti jde především o nástroj pro včasnou identifikaci ohrožení dítěte (Karta identifikace ohroženého dítěte) určený jednotlivým cílovým skupinám, které při výkonu své profese přicházejí do kontaktu s dětmi – mezi nimi i policisté či hasiči (rovněž učitelé, lékaři, pracovníci sociálních služeb – aby nástroj byl účinný, je třeba zapojit co nejvíce aktérů).

Dalším z možných nástrojů, jak včas identifikovat ohrožení dítěte, je i Metodika koordinované mezioborové spolupráce, která má popsat procesy a postupy intervence dle druhu a míry ohrožení dítěte. A v neposlední řadě je to Vzdělávací program pro pracovníky v sociálních službách, zdravotnictví, školství a policie, který je naučí využívat nástroje pro včasnou identifikaci ohrožených dětí a nastaví mezioborovou spolupráci při podpoře těchto dětí. Klíčové je navržení a ověření Case managementu jako nástroje (postupu) při realizaci včasné podpory ohrožených dětí a jejich rodin – ověříme a vyhodnotíme dva modely koordinovaného systematického doprovázení rodin v komplexní zátěži pro následné navržení vhodného zakotvení této formy podpory do lokální i národní praxe.

Prakticky by mělo dojít ke sjednocení postupů a přístupů všech klíčových profesionálů, kteří budou schopni včas identifikovat dítě a rodinu v riziku a napojit ji na vhodnou pomoc a intervenci. Budou umět efektivně spolupracovat na okamžité stabilizaci dítěte a rodiny – v návaznosti na identifikované potřeby a míru ohrožení. Budou rozumět rolím a zodpovědnostem jednotlivých aktérů v území, pomoc tak bude adresná a pružná. Ve vzájemné synergii bude efektivněji nakládáno s lidskými i finančními zdroji v území a bude dosahováno vyššího dopadu na situaci dítěte a jeho rodiny – stabilizace dítěte a rodiny v zátěžové situaci a efektivní prevence rozvoje hlubších krizí s fatálnějšími následky do života dětí a rodin (náročnějšími na čas a zdroje). Lze následně očekávat snížení míry četnosti násilí v rodinách (často důsledkem dlouhodobého stresu a absence efektivní podpory), poklesu četnosti rané traumatizace dětí, odebírání dětí do ústavní péče, kriminality dětí a mládeže, závislostí na návykových látkách, časté migrace pro bytovou nestabilitu, rozvoje duševních onemocnění a nutné následné hospitalizace, poklesu psychosociálních zátěží dětí při vstupu do vzdělávacího systému a prohlubování vzdělávacích nerovností apod.

Projekt vzniká ve spolupráci se zástupci samosprávy, poskytovateli sociálních služeb, škol a dalších aktérů z Mostecka, a spolu s respektovanými odborníky z oblasti podpory ohrožených dětí.

Aktuality vztahující se k projektu Signály

Karta KID ke stažení

Pro školy

  • Karta KID pro pedagogy, tisk, formát A5 
  • Karta KID pro pedagogy, tisk, formát A4

Pro zdravotníky

  • Karta KID pro zdravotníky, tisk, formát A5
  • Karta KID pro zdravotníky, tisk, formát A4

Pro sociální pracovníky

  • Karta KID pro sociální pracovníky, tisk, formát A5
  • Karta KID pro sociální pracovníky, tisk, formát A4

Pro policisty

  • Karta KID pro policisty a hasiče, tisk, formát A5
  • Karta KID pro policisty a hasiče, tisk, formát A4

Metodické hry pro děti

  • Metodické herní karty s příběhy ohrožených dětí 

Mohlo by vás zajímat

  • Článek – ACE study aneb jak negativní zkušenosti v dětství ovlivňují náš další život
  • Video – Petr a jeho právo na rodinu
  • Naše stanovisko ke vzdělávání ukrajinských dětí se závažným zdravotním znevýhodněním v českých školách 
  • Brožury, infografiky a další materiály (CZ, EN, UA), které mají pomoct lidem zasaženým válkou na Ukrajině
  •  Článek v časopise Respekt – Čekání na záchranu – Jak rodiče a systém v Česku řeší nedostupnou péči o duševní zdraví dětí

Nejnovější příspěvky

  • Akreditovaný kurz Třídní PBIS: POZITIVNÍ PODPORA CHOVÁNÍ a PŘEDCHÁZENÍ KONFLIKTŮM ve třídě
  • PŘIPOMÍNKY k Dlouhodobému záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy na období 2023 – 2027
  • Představujeme Vám další členku expertního týmu projektu PorT Kristýnu Šeniglovou
  • PŘEHLEDNĚ: Lednové kurzy a školení
  • Prezenční kurz: Jak ve škole dobře pracovat s dětmi, které přišly z válečného konfliktu – metodika k programu STRONG

Štítky

akce Albatros analýza Aspergerův syndrom autismus dynamická diagnostika eduzměna first book infografiky inkluze jak je to s inkluzivním vzděláváním doopravdy kurz mateřská škola metodická doporučení metodické materiály novela ŠZ náročné chování poradenská zařízení positive behaviour support pro děti projekt pro rodiče pro učitele pro zřizovatele pro ředitele pro školy publikace rozhovor sociální dovednosti spolupráce studie studijní stáž TZ výzvy Webinář workcoffee workshop zahraniční inspirace zdroje zápisy Česká školní inspekce ČNFB časopis článek čtenářská gramotnost

Archivy

Jazyk

  • Čeština
  • English

admin

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

ČOSIV

  • info@cosiv.cz
  • www.cosiv.cz

IČO: 22891706
č.ú.: 249121131/0300

odběr novinek

Sledujte nás

@2020 Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání, z.s.