ČOSIV pomáhá českým školám zavést tříúrovňový systém podpory chování

domů / acf_cz / ČOSIV pomáhá českým školám zavést tříúrovňový systém podpory chování
ČOSIV pomáhá českým školám zavést tříúrovňový systém podpory chování

Se začátkem nového školního roku přicházejí další změny a nejistota učitelů i žáků, zda a případně kdy máme očekávat další vlny distančního vzdělávání. Situace je náročná pro pedagogické pracovníky, rodiče a samozřejmě také žáky. O to více si vážíme škol, které se snaží situaci uchopit tak, aby co nejvíce pomohly dětem adaptovat se v prostředí školy po dlouhém odloučení od kamarádů a učitelů a dlouhém období domácího vzdělávání, které bohužel často neprobíhalo v ideálních podmínkách.

Těší nás, že jsme mohli v přípravném týdnu podpořit tři školy zapojené do projektu Škola pomáhá ohroženým dětem. Ve školách jsme zrealizovali dvoudenní školení pedagogických sborů zaměřené na představení systému podpory chování PBIS (Positive Behavior Interventions and Supports), který budou s podporou ČOSIV v průběh následujících u tří let implementovat. Tříúrovňový systém podpory chování PBIS umožňuje školám reagovat na aktuální potřeby žáků v oblasti chování a wellbeingu, a tím vytvářet prostředí umožňující žákům dosahovat maximálního vzdělávacího potenciálu.

V prvním roce implementace se budou školy zaměřovat především na sjednocení pravidel chování (tzv. očekávání) a rutinních postupů. Díky tomu se posílí předvídatelnost a strukturovanost vzdělávacího prostředí a zvýší pocit bezpečí žáků. Když se žáci cítí ve škole v bezpečí a prostředí je pro ně snadno čitelné, mohou se o to lépe soustředit na výuku. Celoškolní očekávání jsou formulována pozitivně, čímž škola vytváří kulturu kompetence. Učitelé se v rámci zpětných vazeb k chování žáků snaží upozorňovat především na žáky, kteří domluvená pravidla respektují a tím je očekávané chování dále upevňováno.

V rámci dvoudenního školení podpořily lektorky pedagogický sbor každé ze zapojených škol při tvorbě celoškolních očekávání a konkrétních příkladů očekávaného chování i postupů, jak budou v adaptačním období žáky očekávanému chování učit. Školy také reflektovaly dosavadní průběh distančního vzdělávání a dopady karantény na duševní zdraví dětí. Vzhledem k pandemii COVID-19 byla důležitým tématem školení také podpora duševního zdraví dětí, zklidňující relaxační techniky i způsoby možného rozpoznání a vhodných reakcí na případné ohrožení dítěte v důsledku traumatu.

Všem dětem, žákům, studentům, pedagogickým pracovníkům a rodičům přejeme co nejpříjemnější start do nového školního roku. Po tak těžkém závěru předchozího školního roku potřebujeme především obnovit a budovat vzájemné vztahy a pocit bezpečí, které nám pomohou lépe zvládat případné další období odloučení a nejistoty.

[1]Projekt podpořil Výbor dobré vůle – Nadace Olgy Havlové v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a zmocnění znevýhodněných skupin. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

Více o PBIS naleznete na www.pbiscr.cz nebo na https://www.podporainkluze.cz/material/pbis-podpora-pozitivniho-chovani-deti-a-zaku/