ČOSIV
Menu
  • domů
  • |
  • O nás
    • O nás
    • Odborná spolupráce
    • Výroční zprávy
    • Napsali o nás
    • FAQ
  • |
  • Dokumenty
    • Pro školy
    • Pro rodiče
    • Pro zřizovatele
    • Vše
    • Archiv
  • |
  • Inspiromat
  • |
  • Projekty
    • Práce s dětmi s problémovým chováním (Fondy EHP a Norska)
    • PBIS Pozitivní podpora chování žáků (Active Citizens Fund)
    • Projekt Active Citizens Fund – aktuality
    • Pilotní regionální projekt SIGNÁLY (Nadace ČS)
    • NČS – AKTUALITY
    • Socio-emoční učení RRRR
    • Socio-emoční učení – aktuality
  • |
  • Kurzy a školení
    • Aktuální nabídka školení
    • Zotavení z koronavirové krize
    • Kurzy na klíč a konzultace
    • Lektoři
    • VŠEOBECNÉ OBCHODNÍ PODMÍNKY
  • |
  • Ukrajina
  • |
  • Kariéra
  • |
  • Kontakt
  •  

Trauma respektující přístup (CERV)

domů / Trauma respektující přístup (CERV)

Projekt usiluje o zavedení adekvátní podpory uvnitř vzdělávacího systému a v péči o děti a dospívající zasažené traumatickou zkušeností. Cílem je prevence, včasná detekce a intervence týkající se případů domácího násilí, které zahrnuje děti, dospívající a mladé dospělé do 26 let.

Trauma respektující přístup bude etablován v Česku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku prostřednictvím Trauma respektujícího institutu, který budou tvořit akreditovaní kouči. Cílem je proškolení 1.120 profesionálů z řad učitelů, asistentů, speciálních pedagogovů, školních psychologů, výchovných poradců, atp.

Trauma respektující přístup

  • Programová oblast: Citizens, Equality, Rights and Values Programme (CERV)
  • Grantová výzva:
  • Název projektu: Trauma respektující přístup
  • Číslo projektu: N°101049728 – ITIEC 
  • Termín realizace projektu: od 1. 6. 2022 do 28. 2. 2023
  • Koordinátorka projektu: Mgr. Leona Pejcharová, leona.pejcharova@cosiv.cz

CERV – Citizens, Equality, Rights and Values Programme
ITIEC – Institute for Trauma Informed Education and Care

Trauma respektující přístup ve vzdělávání a péči odstartovala ACE Study

Rozsáhlá a mezinárodně uznávaná studie Adverse Childhood Experiences (ACE) z roku 1998  zkoumala četnost výskytu negativních zážitků v dětství a jejich dopad na duševní i fyzické zdraví a celkovou kvalitu života.

Výsledná zpráva studie ACE odkryla skutečnost, že si negativní zážitky z dětství nese velmi mnoho lidí. Prokázala také, že negativní zkušenosti v dětství mají dramatický dopad na další život, duševní i fyzické zdraví. 

Výsledky ACE studie, poukazující na znepokojivě vysoký výskyt negativních zkušeností v dětství v rámci běžné populace a jejich dalekosáhlé důsledky, vyvolaly vlnu zájmu o možnosti podpory osob vystaveným těmto zkušenostem napříč obory. Ta se záhy z USA rozšířila po celém světě a tato problematika nadále oslovuje i širokou veřejnost. 

Zveřejnění výsledků studie otevřelo diskuzi o možnostech, jak pracovat s dětmi, které trpí chronickým stresem, akutním nebo vývojovým traumatem a jak jim pomoci a podpořit je ve vzdělávání. 

Pokud žák zažil nebo zažívá traumatizující události, které mají vliv na jeho duševní zdraví, projevuje se to mimo jiné problémy v chování, nesoustředěností a potížemi při učení. Obvyklý systém odměn a trestů nepomůže, spíše může situaci eskalovat.

Současné trendy ve vzdělávání zahrnují plošnou podporu duševního zdraví dětí i učitelů

Současné výzkumy společně se znepokojujícími statistikami ukazují, že je nutné  zajistit plošnou podporu duševního zdraví dětí i učitelů. Problematika podpory duševního zdraví žáků je stále diskutovanějším tématem v zahraničí i v Česku.

V současnosti patří mezi nejuznávanější trend podpory duševního zdraví všech žáků a učitelů společně, který je doplněn individualizovanou péčí a specifickou podporou dětí s negativními zkušenostmi.

Nutné kroky k úspěšnému řešení náročného chování, jehož četnost v českých školách narůstá:

  • Rozšíření povědomí o  vlivu traumatu a negativních zkušeností v dětství.
  • Podpořit odbornou diskuzi na dané téma.
  • Všichni by měli porozumět vlivu negativních zkušeností v dětství na vzdělávání, chování a duševní zdraví žáků. (Ne jen psychologové, speciální pedagogové, učitelé, sociální pracovníci, ale i rodiče a širší veřejnost.)
  • Zavedení trauma respektujícího přístupu v českém vzdělávání s využitím rámce Pozitivní podpory chování (PBIS), jehož hlavní principy pomáhají předejít problémovému chování a funkčně reagují na výskyt náročného chování a podporu duševního zdraví všech žáků. 
  • Sjednocení přístupu všech pracovníků školy.
  • Intenzivní podpora očekávaného chování žáků. 
  • Implementace dalších postupů a strategií, jejichž pozitivní přínos je podložen vědeckými důkazy.

Duševní zdraví a wellbeing

Duševní zdraví definujeme jako stav pohody, kdy člověk vnímá své schopnosti, umí se vyrovnat s běžným životním stresem, dokáže se učit novým věcem a cítí se být součástí komunity. 

Narušení wellbeingu může mít negativní dopad na chování a prožívání dítěte.

Možnosti, jak pozitivně ovlivnit duševní zdraví žáků

S ohledem na množství času, které děti tráví v základní škole, se tu plošná podpora duševního zdraví jeví jako základní preventivní opatření zmírňující dopady negativních zkušeností na současný i budoucí život dětí. Výhodou přístupu je také  možnost postihnout prakticky každé dítě v populaci.

Současné možnosti podpory duševního zdraví žáků základních škol v Česku

Podpora osobnostního a psychického rozvoje žáků, pozitivní přístup pedagogů a rozvoj emocí a chování, které podporují duševní zdraví.

  • Podpora schopnosti regulace pozornosti
  • Podpora schopnosti regulace rozrušení a emocí
  • Rozvoj kontroly chování 

Protektivní vliv rodiny

Pokud rodiče pozitivně ovlivňují kognitivní vývoj dítěte, vštěpují mu kulturně vhodné modely chování, předávají mu morální hodnoty, rozvíjí jeho nadání a dítě ocitne ve stresové situaci, má na něj soudržnost a vlídnost rodiny protektivní vliv.

Když rodina selhává

V případech, kdy rodina ve své funkci selhává, je dítě ohroženo narušením mimo jiné v oblasti vývoje emocí a chování.

Jedním ze zásadních faktorů působících na duševní zdraví dítěte jsou negativní zkušenosti, které dítě zažívá ve vztazích se svými primárními pečovateli. 

Traumatické zkušenosti v dětví

Traumatické situace, které mohou ovlivňovat vývoj dítěte, dělíme na akutní a chronické. 

Chronické trauma

Chronické trauma vzniká při opakovaném vystavení negativním zkušenostem, jako je fyzické a psychické týrání, sexuální zneužívání, zanedbávání, přihlížení domácímu násilí, závažné nehody nebo onemocnění, násilí v komunitě, šikana ve škole, různé

Akutní trauma

Akutní trauma vzniká jako následek ojedinělé události, může to být přírodní katastrofa, náhlé úmrtí blízkého člověka nebo válka. 

Studie sledující  zdraví negativními zážitky v dětství

  • Studie Adverse Childhood Experiences (ACE), 1995–1997
  • Behavioral Risk Factor Surveillance System (BRFSS), 2011–2014

Obě studie retrospektivně zkoumají výskyt negativních zkušeností v dětství, které byly pro účely výše zmíněných studií rozděleny do deseti kategorií. 

Výsledky obou studií jsou analogické. Obě studie používají termín negativní zkušenosti v dětství jako označení všech typů zneužívání, zanedbávání a dalších potenciálně traumatických zkušeností, které se vyskytují u dětí mladších 18 let. 

Tyto traumatické zkušenosti jsou spojovány se zdravotně rizikovým chováním, chronickými zdravotními stavy, nízkým životním potenciálem a předčasnou smrtí. Do telefonického výzkumu BRFSS, probíhajícího ve 23 státech USA, bylo již v roce 2009 zařazeno několik otázek týkajících se negativních zkušeností v dětství.

Mezi deset kategorií negativních zkušeností, jež byly vymezeny pro účely CDC-Kaiser Permanente ACE study, patří:

  • vystavení domácímu násilí, 
  • zneužívání návykových látek v domácnosti, 
  • duševní onemocnění v domácnosti, 
  • odloučení rodičů nebo rozvod, 
  • člen domácnosti ve vězení, 
  • fyzické násilí, 
  • sexuální zneužívání, 
  • emocionální týrání, 
  • fyzické zanedbávání
  • emocionální zanedbávání.

Četnost výskytu negativní zkušenosti v dětství

  • 37 % dotázaných nezažilo výrazné negativní zkušenosti v dětství, 
  • 38 % respondentů zažilo dva či více druhů negativních zkušeností
  • 14 % dotázaných zažilo čtyři a více druhů negativních zkušeností, např. psychické týrání, fyzické týrání, násilí vůči matce, zneužívání návykových látek v rodině aj.

Různé druhy negativních zkušeností v dětství se často vyskytují současně. Například dítě, které je vystaveno fyzickému násilí v rodině, bývá často také zanedbáváno. 

Celospolečenské dopady traumatu

Vystavení více druhům negativních zkušeností má silnou stupňující se odezvu v podobě široké škály zdravotních problémů a rizikového chování projevujících se v průběhu celého života, přičemž tyto zážitky postihují také strukturu a funkce mozku. 

Působení vzájemně se ovlivňujících negativních zkušeností a dalších forem negativních sociálních vlivů výrazně ovlivňuje psychický vývoj dítěte. Negativní zkušenosti v dětství s sebou přinášejí celoživotní problémy psychického, behaviorálního a sociálního charakteru, které často bývají přenášeny na další generaci.

Zvýšené riziko mezigeneračního přenosu podtrhuje potřebu preventivně předcházet těmto negativním zkušenostem komplexním přístupem k prevenci s využitím různých typů intervence.

Nejnovější příspěvky

  • Společné Vyjádření nesouhlasu s postupem Veřejného ochránce práv
  • Stanovisko ČOSIV a Učitelské platformy k záměru MŠMT na změnu financování pozice asistent pedagoga
  • ŠKOLENÍ IMPLEMENTAČNÍHO TÝMU K METODICE RRRR
  • Hledáme Koordinátora implementace PBIS
  • Hledáme: Marketing managera / Senior marketing specialistu

Štítky

akce Albatros analýza Aspergerův syndrom autismus dynamická diagnostika eduzměna first book infografiky inkluze jak je to s inkluzivním vzděláváním doopravdy kurz mateřská škola metodická doporučení metodické materiály novela ŠZ náročné chování poradenská zařízení positive behaviour support pro děti projekt pro rodiče pro učitele pro zřizovatele pro ředitele pro školy publikace rozhovor sociální dovednosti spolupráce studie studijní stáž TZ výzvy Webinář workcoffee workshop zahraniční inspirace zdroje zápisy Česká školní inspekce ČNFB časopis článek čtenářská gramotnost

Archivy

Jazyk

  • Čeština
  • English

admin

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

ČOSIV

  • info@cosiv.cz
  • www.cosiv.cz

IČO: 22891706
č.ú.: 249121131/0300

odběr novinek

Sledujte nás

@2020 Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání, z.s.