materialy – vše

domů / materialy – vše

Autismus v edukační praxi – publikace

Autismus v edukační praxi – publikace

Kniha je určena především rodičům dětí s autismem. Své si v ní najdou také jejich rodiny, učitelé, asistenti pedagoga, studenti nejrůznějších oborů, do kterých problematika autismu spadá, sympatizanti i široká veřejnost, které může pomoci k lepšímu porozumění autismu. (Pokračování textu…)

Co (ne)mění systém podpůrných opatření od září 2016

pdf

Doporučení veřejné ochránkyně práv k rovnému přístupu k povinné školní docházce

Doporučení veřejné ochránkyně práv k rovnému přístupu k povinné školní docházce

Sdílíme aktualizované doporučení  veřejné ochránkyně práv k rovnému přístupu k povinné školní docházce, které je určeno ředitelkám a ředitelům základních škol, krajským úřadům, České školní inspekci, představitelům samospráv a široké veřejnosti (zejména rodičům budoucích prvňáčků) a informační leták pro rodiče. (Pokračování textu…)

Formativní hodnocení ve výuce – publikace

Formativní hodnocení ve výuce – publikace

Publikace se zabývá formativním hodnocením ve škole. Jedná se o kvalitativní hodnocení, jehož účelem je přinést žákům užitečnou informaci o jejich aktuálním stavu vědomostí a dovednostní s cílem zlepšit jejich výsledky a naučit žáky přijímat hodnocení jako přirozenou součást života. (Pokračování textu…)

HEZKY ČESKY – nová metodika pro výuku žáků-cizinců

HEZKY ČESKY – nová metodika pro výuku žáků-cizinců

Národní institut dalšího vzdělávání (NIDV) vydal soubor materiálů na podporu výuky českého jazyka pro cizince na úrovni začátečník. Metodika obsahuje pracovní listy s tematicky uspořádanými lekcemi a metodické pokyny – HEZKY ČESKY – autorkou metodiky je Jana Táborková.

Metodika ke stažení ZDE.

 

Informační leták pro rodiče k zápisům do MŠ a ZŠ

Informační leták pro rodiče k zápisům do MŠ a ZŠ

Sdílíme informační leták veřejné ochránkyně práv – informace pro rodiče o tom, jak posoudit, zda je přístup ředitele či školy při zápisech do základních i mateřských škol v souladu se zákonem, případně, jak postupovat dál, pokud není; jaká škola je spádová; informace o povinné předškolní docházce pro 5-leté děti; nabídka, kde hledat pomoc. Informační leták je k dispozici v češtině i v romštině.

Informační zdroje k inkluzi

Objektivní informace pro přehled o nových změnách:

Pro získání informací o problematice úpravy očekávaných výstupů ze vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením doporučujeme prostudování pracovní verze upraveného Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, který je zveřejněn ZDE.

Vyhlášku 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných upravující nová pravidla pro poskytování podpůrných opatření ve školách naleznete např. ZDE.

Informace o tom, kde a jakou formou a v jakých počtech jsou vzděláváni žáci s lehkým mentálním postižením naleznete v analýze zveřejněné ZDE.

Informace např. o tom, že žáci s lehkým mentálním postižením se v rámci oborů středního vzdělávání kategorie E nejčastěji vzdělávají v oboru 65 Gastronomie, hotelnictví a turismus, jehož medián mzdy je nižší, než u řady pozic, které lze vykonávat pouze se základním vzděláním, naleznete v analýze zveřejněné ZDE.

Inkluzivní pedagogika – publikace

Inkluzivní pedagogika – publikace

Publikace přináší aktualizovaný a doplněný náhled na inkluzivní pedagogiku v souvislosti se změnami a novinkami ve školské legislativě. Kniha přináší reflexi legislativních změn za poslední roky, zohledňuje výsledky výzkumů a dosavadní zkušenosti, dále přináší vymezení inkluzivní pedagogiky a jejího paradigmatu, pojednává o inkluzivní didaktice a dalších oblastech. (Pokračování textu…)

Koordinace poskytování podpory ve vzdělávání žáků se SVP

V PREZENTACI najdete informace k následujícím tématům:

  • financování pedagogické intervence
  • výkaznictví pro účely financování podpůrných opatření
  • snižování maximálního počtu žáků ve třídách
  • podpůrná opatření – popis, členění, příklady

(Pokračování textu…)

Mateřské školy – co přinese novela školského zákona v praxi?

Přehled relevantních informací pro MŠ

(Pokračování textu…)

META, o.p.s. – Jak je to s novelou školského zákona aneb podpora žáků s OMJ v praxi

META, o.p.s. – Jak je to s novelou školského zákona aneb podpora žáků s OMJ v praxi

ČOSIV se společně s organizací META, o.p.s. obrátil na MŠMT se žádostí o objasnění nejasností v případě nároku na podpůrná opatření pro žáky, kterým nedostatečná znalost či neznalost češtiny komplikuje vzdělávání, tedy například nemají dostatečnou znalost vyučovacího jazyka (podpůrná opatření 2. stupně) či neznají vyučovací jazyk (podpůrná opatření 3. stupně). Dle novelizovaného § 16 školského zákona mají žáci s odlišným mateřským jazykem nárok na adekvátní podpůrná opatření. (Pokračování textu…)

OECD vydala zprávu o výsledcích šetření PISA 2015

OECD vydala zprávu o výsledcích šetření PISA 2015

Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) 6. prosince vydala zprávu o výsledcích šestého cyklu mezinárodního šetření PISA realizovaného v roce 2015. Národní zprávu analyzující výsledky českých žáků přináší Česká školní inspekce. (Pokračování textu…)

OECD: Příručka k podpoře inovativního učebního prostředí

OECD: Příručka k podpoře inovativního učebního prostředí

Doporučujeme Vám zajímavou a přínosnou příručku INOVATIVNÍ UČEBNÍ PROSTŘEDÍ nově vydanou OECD. Příručka je určena učitelům, vychovatelům, ředitelům a dalším lidem působícím ve vzdělávání, kteří mají zájem na zlepšení učebního prostředí. Příručka vychází z rozsáhlých zpráv a materiálů sbíraných po deset let OECD a v rámci projektu INOVATIVNÍ UČEBNÍ PROSTŘEDÍ (Innovative Learning Environments – ILE). (Pokračování textu…)

Podpůrná opatření – výčet, členění, příklady

– vyhláška omezuje výčet podpůrných opatření (PO), který je možný doporučit pro vzdělávání ve školách zřízených podle § 16 odst. 9 zákona následovně: (Pokračování textu…)

Poruchy autistického spektra – publikace

Poruchy autistického spektra – publikace

Publikace přináší komplexní pohled na jednu ze závažných dětských vývojových poruch, jejíž dopad se promítá zejména do oblasti sociálních interakcí, vztahů a komunikace. K popisovaným poruchám autistického spektra řadíme především dětský autismus, atypický autismus a Aspergerův syndrom. Mezi pojednávaná témata patří například raná diagnostika v praxi, diferenciální diagnostika z pohledu psychologa, vzdělávání a terapie, rodinná problematika, prognóza, specifika vývojové trajektorie poruchy, školní a sociální problematika. Výklad je doplněn množstvím kazuistik, ukázkami dětských kreseb a fotografiemi z autorčina bohatého archivu. (Pokračování textu…)

Poznáváme, hýbeme se a tvoříme – publikace

Poznáváme, hýbeme se a tvoříme – publikace

Kniha je výstupem pedagogické praxe autorky a vychází z požadavku doby na začlenění věkového období dítěte od 2 do 3 let do výchovné a vzdělávací práce mateřské školy. (Pokračování textu…)

Průvodce k podpoře inkluze a rovného přístupu ve vzdělávání – publikace UNESCO

Průvodce k podpoře inkluze a rovného přístupu ve vzdělávání – publikace UNESCO
Organizace UNESCO vydala koncem června Průvodce k podpoře inkluze a rovného přístupu ve vzdělávání (A Guide for Ensuring Inclusion and Equity in Education). Jak název napovídá, příručka se zaměřuje na pomoc zemím v hledání cesty k začlenění všech žáků do vyučovacího procesu. UNESCO se touto cestou snaží reagovat na velmi vysoké číslo dětí (263 milionů) mezi 6 až 17 lety, které nemohou navštěvovat základní školu.

(Pokračování textu…)