Jitka Hájková (38 let) již téměř čtyři roky pracuje jako asistentka pedagoga v ZŠ a MŠ Regionu Karlovarský venkov.
- Jak jste se k práci asistentky pedagoga dostala?
Po narození dcery jsem si doplnila vzdělání v oblasti cvičení a začala jsem jako OSVČ při mateřské dovolené pořádat kurzy a cvičení pro rodiče s dětmi. Když dcera nastoupila do MŠ v Otovicích, začala jsem se školkou spolupracovat a pořádala zde jednou týdně cvičení s dětmi. Všimla si mě tam paní ředitelka a nabídla mi práci ve škole. Protože bohužel nemám potřebné vzdělání, nabídla mi pozici asistentky pedagoga. K tomu jsem absolvovala roční studium oboru asistent pedagoga na NIDV.
- Jak vypadá váš běžný den ve škole?
Jedním slovem „frmol“. Do školy přicházím na 6:00. Abych mohla mít alespoň minimální mzdu, dobírám ještě čtvrt úvazku úklidu ve škole. Uklízím do 7:15. Protože ve škole vedu i kroužek keramiky, tak poté zajistím pec v keramické dílně, která je přes noc zapnutá. Pak jdu do třídy a s pedagogem děláme přípravu na výuku. Ráno také zajišťuji prodej dotovaných mléčných výrobků. Od 8:00 probíhá výuka dle plánu a rozvrhu. Z vlastní iniciativy se starám i o školní zahradu, koordinuji a zajišťuji sběrovou akci kaštanů a tvořím nástěnku střediska volného času.
- Jaký je podle vás váš hlavní přínos pro výuku?
Tím, že jsem ve „dvojtřídce“ (spojené čtvrté a páté třídě), tak se cítím velmi nápomocna jak učiteli, tak žákům. Ve třídě máme žáka se zrakovým postižením, 5 žáků s DYS poruchami a ADHD. Dělíme se jak do skupin, tak pracuji se žáky dle pokynů učitele. Žáci za mnou také mohou kdykoliv o přestávce přijít a sdílet své potřeby.
- Kolika dětem ve třídě a jakým způsobem jim poskytujete podporu?
Všem. Přístup naší školy mě velmi oslovil, neboť se zde ke každému žáku přistupuje individuálně. Bez ohledu na to, jestli má nějaké vyšetření či ne.
- Jak spolupracujete s třídním učitelem?
Každý den začínáme ranní přípravou na výuku, spolupracujeme na školních projektech, řešíme spolu klima ve třídě, podílím se na komunitních kruzích. Myslím, že komunikace s třídním učitelem je na výborné úrovni. Cítím se ve stejné pozici jako učitel, s tím, že obsahově nepřipravuji učivo na výuku. Na výchovy zajišťuji pomůcky a materiály k práci. Také připravuji třídu a žáky před vyučováním na další předmět.
- Jak vypadá Vaše spolupráce s rodiči?
Účastním se všech jednání s rodiči a také třídních schůzek. Cítím, že rodiče ke mně mají stejnou důvěru jako k učiteli, proto nemají problém se na mě kdykoliv a s čímkoliv obrátit.
- Co Vás na práci baví?
Převážně práce v kolektivu a s dětmi. Není to stereotyp, mám široký rozsah práce i možnost využití vlastní kreativity.
- Co jsou podle Vás hlavní přínosy inkluzivního vzdělávání?
Získávání zkušeností a obohacování jeden od druhého. Žádná izolace či selektování do skupin. Žáci se denně učí jeden od druhého. Díky tomu si mnohem lépe rozumějí a přijímají odlišnosti druhých.
- Co by se podle vás mělo systémově změnit v přístupu k asistentům pedagoga?
Finanční ohodnocení. Odvádím stejně náročnou práci jako kolegové, myslím, že někdy i více než vychovatelky ze školní družiny, ale tabulkové hodnocení naprosto neodpovídá náročnosti této práce. Bohužel časová i psychická náročnost mi již nedovoluje další potřebné vzdělání si dodělat. Kdybych nebyla finančně jištěna manželem a tato práce by mě tak nebavila, nemohla bych ji dále dělat, větší plat bych měla i jako skladnice v Lidlu. Moje čistá mzda za dva úvazky je průměrně 11 tisíc korun. Dělám to tedy téměř dobrovolně, plat mě opravdu neuživí.
Jak je to s asistentem učitele , když dítě na týden onemocní a ostatní děti ve třídě nemají na asistenta nárok. To má studijní volno, neplacené volno, dovolenou a nebo náhradní práci, neboť je to překážka v práci.
Marla: Jde o individuální přístup zaměstnavatele, pokud jsou náležitě velkorysí (já říkám normální), nějak si s výkazy poradí a asistent o plat nepřijde, i když zrovna do školy nechodí.
Ta pozice se jmenuje „asistent pedagoga“ a nikoliv „asistent zaka“ (ackoliv i to existuje). Takze takovy clovek pomaha pedagogovi a nikoliv konkretnimu zakovi.
Asistent chodí do prace každý den bez ohledu na to, jestli je „jeho“ dítě přítomné nebo ne. On je primárně asistent pedagoga a vesměs pomáhá vše dětem, nejen jednomu. To by prakticky ani nebylo možné, protože ve třídě je vždycky několik dalších pomalejsich deti nebo dětí s např. nějakým DYS.
Asistent pedagoga je asistent PEDAGOGA,ne asistent toho konkretniho ditete (neni to zadny osobni asistent)! Je tu pro celou tridu-tedy i pro ostatni deti a to i kdyz byl schvalen na zadost toho jednoho konkretniho ditete.Takze pokud je dite nemocne,asistent je normalne ve skole-bud si ho ucitel vyuzije k ostatnim detem,muze delat zapisky tomu nemocnemu diteti a nebo muze byt prirazen i do jine tridy,kde je to zrovna potreba.Neni duvod aby mel volno…
Asistent pedagoga je další pedagogický pracovník ve třídě, který pomáhá učiteli při vzdělávání žáků. Není tedy vázán výhradně na přítomnost dítěte ve třídě, může pomoci i při vzdělávání ostatních žáků třídy. Pokud taková podpora není nutná, lze se dohodnout na dočasně zvýšené nepřímé práci (např. příprava pomůcek apod.). Tento stav nevyžaduje nucené čerpání dovolené nebo neplacené volno.
Není to překážka v práci. Je to asistent pedagoga, tudíž je k ruce pedagogovi nikoliv dítěti.
Platy asistentů jsou opravdu ubohé, zvláště když nedostávají plný úvazek. Velice mi to vadí. Jako učitelka vidím, kolik práce u mě zastane asistent a je toho opravdu hodně. Měl by mít plat stejný jako například vychovatel v družině nebo učitelka v mateřské školce a nesouhlasím s tím, že má jen částečný úvazek, určitě by měl mít celý a třeba na škole vést nějaký kroužek nebo hodiny doučování. Kvalitní asistenti se pak totiž do školství nehrnou, když si musí shánět brigády na odpolední, noční nebo víkendové směny, jako tomu je u našich asistentek. Mám dvě kamarádky asistentky a obě raději brzy odejdou do továrny, protože neuživí rodinu a už je nebaví pořád docházet na různé brigády.
Dobrý den, měla bych prosím dotaz, jak je to s přímou a nepřímou prací AP v MŠ, když asistenta má plný úvazek, tj. na 8 hodin denně, musí být v MŠ celých 8 hodin přímé práce nebo 7 hodin přímé a nepřímé ( příprava vyuky ) mimo MŠ ?
Děkuji
Dobrý den, stanovení podílu přímé a nepřímé činnosti je v kompetenci ředitele škole. Legislativně stanoven bohužel není. Je doporučováno, aby byl podíl nepřímé práce při nastaven alespoň na 20 %, v případě plného úvazku tedy 8 hodin týdně.